21 dec. 2007

Privesc şi ascult , fluierând , plângând

Prin cablu sau prin eter năvălesc în camera mea imagini şi sunete , se afişează pe sticlă si vibrează aerul .Aseară imaginile jucau cum un roi de albine, nu se lipeau de retină , fiind croite după acelaşi calapod ca şi cele de anul trecut din preajama Crăciunului , pâna când apare prezidentul Voronin , fost general al fostei armate sovietice (n-am verificat, dar i se potriveşte), stând la birou şi alăturea o imagine cu stema republicii de dincolo de râu despicată. Aud vocea de departe a reporterului despre intenţia marelui om vremelnic pe tron, de a îndrepta cât mai grabnic cu putinţă simbolurile ce însoţesc stema şi drapelul , ce au marele păcat că sunt asemenea cu cele ale României , apoi comemorarea a şase sute şi câţiva zeci de ani de viaţă a Moldovei (din mintea lui), căreia îi lipsesc câteva judeţe .
Stând privind şi auzind m-am trezit fluierând , dar nu a pagubă sau strident cum îi pe stadioane , la început molcom , nu stiam nici eu ce este , apoi mai tărişor şi tărăgănat în ritm de doină , de jele.
Gândurile minţii îmi aleargă prin istorie.
Când a început şi când se va termina calvarul basarabenilor, bucovinenilor, românilor?
După ani grei de gubernie ţaristă , o pauză de bucurie şi oblojire a rănilor , o jumătate de veac de republică sovietică şi iarăşi o pauză dar mai mică de bucurie şi căutare a neamului prin taigaua siberiană , un urmaş al muscalilor aciuat in zonă , ne spune că calvarul nu s-a terminat.(nu-mi scuz cacofonia)
Când fluieram asemeni unei balade , gândurile mi-au fugit la Ciprian Porumbescu zămislit din suferinţele neamului bucovinean adunate într-un veac de stăpanire străină pentru a cânta amarul şi dorul de libertate cu strune de vioară, fluieratul s-a stins şi am început a plânge , nu zgomotos , ci în surdină .
Nu pot să fluier şi să plâng deodată.

3 comentarii:

  1. Ai dreptate sa simti ca Voronin e un fost general sovietic, sau doar o fosta sluga, acum tradator convins... mai stim si pe la noi pe cate unul!
    Te cred ca nu poti sa plang si sa fluieri in acelasi timp, dar uneori stiu ca si mie imi vine sa plang de jalea acestei istorii dureroase care ne-a fost data (ori luata, nu mai stiu). Stiu doar ca tare as vrea sa o schimb cu o istorie mai buna.

    RăspundețiȘtergere
  2. E si de ras ,acest prezident de republica, simtind ca-si pierde puii de grafie latina , crede ca daca schimaba simbolurile , ii indeparteaza de patria muma .

    RăspundețiȘtergere
  3. Stii ce spunea Isus. Nu atat pacatul e de condamnat ci acela prin care vine pacatul. Ori, mai mare pacat decat tradarea, nu cred ca exista!

    RăspundețiȘtergere