29 mai 2008

Asa a fost sa fie!

In ziua de 29 a lunii mai, a anului 1453 era noastra, Constantinopole, capitala imperului Roman de Rasarit, zis si Bizantin, este cucerita de turcii lui Mehmed al II- lea, dupa un asediu prelungit dar si cu mana hazardului : o poarta de acces in cetate nu a fost ferecata. S-au suparat si mirat pana si Regii de la Apus. Una peste alta, ei ar fi venit in ajutorul imparatului Constantin, dar aveau alte treburi. Francezii si englezii se casapeau de zor pe campul lui Marte, germanii se luptau intre ei, ungurii si polonezii mai aveau cosmaruri : turcii le-o trase usturator in ’44 la Varna.

Aiurea zic eu, care nu sunt istoric, crestinatatea era divizata, de nu, puteau sa fie si trei porti neferecate, turcii s-ar fi bulucit in mare, cand ar fi vazut ca au de luptat cu ostile unite ale Europei. S-au grabit turcii, au venit cu cateva secole mai devreme.

Asa a fost sa fie. De nu, Stefan cel Mare ar mai fi fost medaliat ca aparator al crestinatatii? Ar mai fi construit biserici dupa fiecare izbanda? L-am mai fi trecut in calendar ca sfant?

Daca nu ar fi fost asa sa fie, tot ne trebuia un Mircea sau un Stefan, rusii nu ne lasau sa traim liberi.

Unii istorici sunt de parere ca evenimentul cu pricina reprezinta inceputul erei moderne ! Nu zic nu, dar stiu ca pana la disparitia imperiului Otoman, Estul, dar nu unit, s-a luptat cu turcul, Vestul mai putin, doar sa inlature amenintarea rusului.

In Europa unita de astazi ii speranta sa ne gasim identitatea.

6 comentarii:

  1. Noi inca mai avem de invat, apoi mai putem vorbi. Cam asta este. Hehe, mai avem mult pana departe.

    RăspundețiȘtergere
  2. Dupa turcisme si slavonisme is numai bine venite englezismele.
    Nu mai este timp si pentru invatat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma rog, de globalizare nu scapam. Pentru ca nu noi decidem. Nu ne intreaba nimeni daca vrem sau nu, ea se face incet dar bine. Cat despre slavona, lasa-ma sa te contrazic. Si noi vorbeam slava odinioara. Eu am invatat slava, pentru unii poate fi o limba dura, fara inteles, dar mie mi-a placut la nebunie. Mi se pare a fi una dintre cele mai melodioase. Am citit carti in slava, in slava veche, imi era mai greu pentru ca erau multe regionalisme, dar mi-a placut si-mi place.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ia panimaiu, tî panimaieş.
    Au năvălit pisti români noroade străine si au napadit ca lacustili.
    Au semănat prin clevetiri zavistia.
    De n-am fi suferit obidele, de n-am fi cunoscut robia.

    RăspundețiȘtergere
  5. Abia citind textul tau mi-am dat seama ca simbolistica ma fura din nou! Anul caderii Constantinopolului a fost an demonic, 1453=13, iti dai seama?
    Ce mult as vrea si eu sa ne intoarcem la originile noastre stravechi, la puternica stirpe care a locuit acest pamant. Daca nu ai citit-o deja, iti recomand cartea "Dacia preistorica" de Nicolae Densusianu! Dupa ce citesti aceasta carte, te simti un supraom!

    RăspundețiȘtergere
  6. Trebuie citita cu inima asa cum a si fost scrisa de Nicolae Densusianu. Istoria Bizantului este sora buna cu a istoria noastra, a dacilor.

    RăspundețiȘtergere